GRY WIDEO – ZŁO WCIELONE CZY CUD TECHNOLOGII

GRY WIDEO – ZŁO WCIELONE CZY CUD TECHNOLOGII?

O tym, że technologia jest coraz powszechniejsza w naszym życiu nie trzeba nikomu mówić. Z pewnością każdy dostrzega także, jak popularne i łatwo dostępne stały się gry – na telefon, komputer i innego rodzaju urządzenia. Nie zdziwię chyba nikogo, że nie potrzeba było dużo czasu, by i tym tematem zajęli się psychologowie.

Gry komputerowe, a agresja

„Gry komputerowe powodują agresję” – to stwierdzenie słyszał każdy z nas. Prawda jest jednak dużo bardziej skomplikowana. Przede wszystkim dużo zależy od typu gry. Gry akcji i popularne „strzelanki” mogą zwiększać skłonność do skojarzeń agresywnych, jednak niekoniecznie determinują zachowania agresywne. Część badań wykazała korelację między wysokim poziomem agresji i graniem w gry z elementami przemocy – nie jest jednak wiadome, czy osoby agresywne chętniej wybierają takie gry, czy może jednak rozgrywanie tych gier zwiększa agresję. Pewne jest jedno – nie da się jednoznacznie stwierdzić, że gry powodują agresję, ponieważ wpływają na to takie czynniki – zmienne zależne – jak typ gier, rola przemocy w rozgrywce oraz osobowość i temperament gracza.

Wady i niebezpieczeństwa

Na gry komputerowe spada duża fala krytyki – i słusznie. Gry komputerowe mogą być uzależnieniem – takim samym jak alkohol, bądź narkotyki. Stopniowo zwiększająca się trudność pozwala na coraz większe zaangażowanie, a pojawiająca się nagle trudność (szczególnie ciężki poziom lub uciążliwy boss) może wywołać frustracje skutkującą fiksacją, uporem i zacięciem, które „nie pozwala” zakończyć gry. Badania Moniki Szpringer i zespołu (2008) pokazały, że dzieci w wieku 12-13 nie kontrolują czasu spędzanego na grach wideo, nie potrafią robić sobie przerw, również z tego powodu zaniedbują obowiązki szkolne i domowe. Szokujące może być również to, że gry wideo mogą skutkować zapominaniem o posiłkach, a także rezygnacji z innych zainteresowań.

Nowe oblicze

Obecne trendy w dziedzinach psychologicznych i okołopsychologicznych sugerują, by wykorzystać gry w możliwie najbardziej korzystny sposób. Zaczęły one być wykorzystywane w różnego rodzaju badaniach nie tylko jako przedmiot zainteresowania, ale także jako narzędzie umożliwiające okrywanie sposobów myślenia i rozwiązywania problemów. Gry okazują się również przydatne we wszelkiego rodzaju rehabilitacjach, ćwiczeniach i nauce – dzięki skojarzeniom z zabawą pacjenci chętniej się angażują, łatwo też kontrolować i oceniać ich postępy. Środowiska graczy zwracają także uwagę, że wiele gier może pozytywnie wpływać na koordynację, pamięć, szybkość skojarzeń, umiejętność rozwiązywania problemów i umiejętności społeczne.

Gry wideo to temat złożony, podczas omawiania którego równie wiele czasu można poświęcić na studiowaniu wad i opisywaniu zalet. Jednocześnie, ta dziedzina technologii rozwija się szybko i prężnie, w związku z tym nie jest łatwo przewidzieć, z jakimi rozwiązaniami spotkamy się w przyszłości. Co możemy zrobić w obliczu wszechogarniających nas gier? Wystarczy postawa rozsądna i spokojna – wszystko jest dla ludzi, jeśli korzystamy z tego z głową. Jeśli jednak czujesz, że coś jest nie tak, zapraszamy do gabinetu Progressus, porozmawiajmy.

Wykorzystane badania:

Fleming, Theresa & Sutcliffe, Kylie & Lucassen, Mathijs & Pine, Russell & Donkin, Liesje. (2020). Serious Games and Gamification in Clinical Psychology. 10.1016/B978-0-12-818697-8.00011-X.

Szpringer M., Horecka-Lewitowicz A., Czerwiak G. & Laurman-Jarząbek E. (2008). Gry komputerowe a zachowania problemowe młodzieży w wieku 12–13 lat. Studia Medyczne; 12: 35–39

Pozdrawiam…

Podziel się tym postem

Scroll to Top